Tietoisen syömisen voima


♥  Oletko kyllästynyt dieetteihin tai ylipainon kanssa taisteluun?
♥  Syötkö suruun, ahdistukseen tai stressiin?
♥  Haluatko parantaa hyvinvointiasi syömällä viisaasti ja joustavasti?
♥  Haluatko pysyviä muutoksia syömistottumuksiisi? 


Tietoinen syöminen johdattaa sinut tasapainoiseen ruokasuhteeseen ja syömisen iloon!



Mitä tietoinen syöminen on?


Tietoinen syöminen on yksinkertaisesti hyväksyvää tietoista läsnäoloa syödessä eli sitä, että mindfulness yhdistetään syömiseen. Hieman laajemmin ajateltuna tietoinen syöminen on kokemus, johon kuuluu ruoan valitseminen, valmistaminen, annostelu ja syöminen tässä hetkessä hyväksyvästi läsnä ollen, kaikkia aisteja käyttäen. Sinäkin voit harjoittaa tietoista syömistä arjessasi ja nauttia sen tarjoamista oivalluksista ja hyödyistä. 


Viisasta syömistä

Tietoisessa syömisessä tärkeintä ovat omat kokemuksesi, Sinä olet oman syömisesi paras asiantuntija. Voit löytää itsestäsi lapsenomaista uteliaisuutta ja leikkisyyttä, joiden myötä voit päästä syömisessä aivan uusiin ulottuvuuksiin. Tietoinen syöminen on myös itsestä huolehtimista, sillä se auttaa sinua syömään kehon tuntemuksiasi kuunnellen harkitusti, joustavasti ja viisaasti.



Ei jatkuvaa kontrollointia

Tietoisen syömisen sopivan harjoittamisen vuoksi on myös tärkeää ymmärtää mitä tietoinen syöminen ei ole. Tietoinen syöminen ei ole jatkuvaa syömisen kontrollointia. Jatkuva kontrollointi kuuluu yleensä tiukkoihin dieetteihin, joissa porskutetaan tahdonvoimalla ja kovalla itsekurilla kolme viikkoa, jonka jälkeen tulee väsähdys ja dieetti lopetetaan. Jatkuva kontrollointi rasittaa aivojamme ja vie voimiamme. Siksi sitä ei pidemmän päälle jaksa.


Tietoista syömistä ei ole tarkoitus harjoittaa jokaisella aterialla aterian alusta loppuun asti, vaan joillakin aterioilla, aterian tai sen osan ajan. Tietoinen syöminen on harjoittamista, tietynlaista mielen treeniä, joten tarvitsemme siitä myös lepoa. Emmehän käy kuntosalillakaan joka päivä, vaan kehittyäksemme tarvitsemme myös palautumisaikaa.


Oivaltamisen iloa

Hyväksyvä tietoinen läsnäolo ja tietoinen syöminen on sen havainnointia, mitä jo on, eli emme yritä väkisin muuttaa mitään. Tietoinen syöminen ei siis ole kontrollointia tai pakonomaisia muutosyrityksiä, vaan jo olemassa olevien, syömiseen liittyvien ajatusten, tunteiden ja kehon tuntemusten tuomista tietoisuuteen. 


Tarvittavat pysyvät muutokset syömistottumuksiisi tulevat harjoittamisesi ja omien oivallustesi myötä. Tietoinen syöminen ei siis ole mikään ihmeen tekevä laihdutuskuuri, vaan muutokset painossa, jos niille on tarvetta, tapahtuvat vähitellen harjoittamisen, oivallusten ja niistä seuraavien käyttäytymismuutosten myötä.


Joustavaa syömistä

Tietoinen syöminen on usein helpompaa, kun hidastaa syömistahtia. Se ei ole kuitenkaan aina hidasta syömistä. Joskus on tarpeen tehdä tietoinen päätös siitä, että syö nopeasti. Jos esimerkiksi olet menossa kokoukseen ja sinulla on lounas vielä syömättä, voit tehdä tietoisen päätöksen siitä, että syöt nopeasti jotakin, jotta syöminen ei jää kokonaan väliin. Tietoinen syöminen on siis myös joustavaa syömistä.


Kohti hyvinvointia

Tietoisen syömisen avulla opit tunnistamaan paremmin tunteesi ja tuntemuksesi ennen syömistä ja sen aikana. Siten syöt enemmän oikeaan nälkään ja vähemmän muiden ärsykkeiden seurauksena. Opit myös huomaamaan kylläisyyden tunteesi paremmin ja lopettamaan syömisen, kun olet sopivan kylläinen. Lisäksi huomaat, että voit nauttia syömisestä enemmän ja olla siitä useammin kiitollinen. Opit ravitsemaan kehosi ja mielesi kokonaisvaltaisesti ja viisaasti, jolloin voit paremmin.


Pysähdy välillä huomaamaan miltä ruoka näyttää, tuoksuu, tuntuu, kuulostaa ja maistuu!


Sinulla on nyt mahdollisuus osallistua seitsemän viikon Tietoisen syömisen voima -verkkovalmennukseen!


Mitä tutkimukset kertovat tietoisesta syömisestä?


Mindfulness-harjoitteet auttavat havainnoimaan omia sisäisiä viestejä, mikä voi helpottaa automaattisen käyttäytymisen uudelleenarviointia ja muuttamista. Näin ollen tietoinen syöminen on potentiaalinen vaihtoehto ongelmallisen syömiskäyttäytymisen muuttamisessa.


Tietoinen syöminen näyttää parantavan tietoisuutta nälän ja kylläisyyden tuntemuksista, joka on tärkeää, jotta osaa syödä sopivasti. Alustavien tutkimustulosten perusteella myös ruoasta nauttiminen lisääntyy tietoisen syömisen harjoittamisen myötä.


Mindfulness-pohjaisilla interventioilla on saatu lupaavia tuloksia painon nousuun ja lihavuuteen liittyvän syömiskäyttäytymisen parantamisessa. Tietoinen syöminen näyttäisi olevan tehokasta ahmimisen, tunnesyömisen ja ulkoisiin vihjeisiin syömisen (esim. ruoan näkeminen, isot pakkauskoot, isot annokset, ruokamainokset) vähentämisessä. Tietoinen syöminen voi auttaa myös impulsiiviseen syömiseen.


Tietoiseen syömiseen liittyvä tutkimus on vielä melko alkuvaiheessa, joten lisätutkimuksia tarvitaan, ennen kuin sen vaikutuksista voidaan vetää pidemmälle meneviä johtopäätöksiä. On kuitenkin selkeää alustavaa näyttöä siitä, että tietoisen syömisen harjoittaminen on toimiva keino muuttaa syömiskäyttäytymistään terveyttä edistävämmäksi.


Lisätietoa tutkimustuloksista voit lukea täältä.





♥ Ravitsemusilo ♥